MailMojo anno 2018 og nytt design 🎉🎈🎂

Anders Steinlein

Det er 13 år siden nå. Frode og jeg drev en IT-bedrift hvor vi gjorde alt fra å lage nettsider og nettløsninger til bygging av PCer og oppsett av nettverk.

Ja, vi var de klassiske nerdene fra gutterommet.

Så fikk vi henvendelser fra to kunder – separat, men ganske samtidig– med spørsmål om vi kunne anbefale et program for å lage og sende nyhetsbrev på e-post. Da måtte det jo være en god idé å lage en egen løsning i stedet?

MailMojo ble født

Faksimile fra fortiden: En tidlig skisse av MailMojo versjon 1.0… *grøss*

Vi startet utviklingen av MailMojo i 2005, og våren 2006 så første versjon dagens lys. Selv om første versjon var primitiv, uten segmentering og med en tekstbasert editor, oppdaget vi raskt at e-postmarkedsføring faktisk funker.

Sakte, men sikkert fikk vi stadig flere kunder. Selv om omsetningen i rene kroner og øre var beskjeden, var omsetningen i 2007 mer enn tredoblet. Og vi lå an til å gjøre omtrent det samme i 2008. Vi bestemte oss derfor for å satse for fullt. Vi sluttet i andre jobber og ansatte Stian, vår ansatte #1, som fremdeles er med oss den dag i dag. (Hvem vil ikke henge på i et eventyr som dette?)

Fremover og oppover

Utsnitt fra utviklingen av versjon 2.0

Stian fikk i oppgave å starte på MailMojo versjon 2.0.

Det ble en total omskriving og redesign av hele programmet, inkludert introduksjon av mange nye funksjoner som en visuell editor, flere e-postlister og segmentering, detaljert statistikk og skalerbar infrastruktur for effektiv og trygg utsendelse av store mengder e-post.

Utsnitt fra utviklingen av versjon 2.0

Betaversjon av MailMojo 2.0 ble lansert i 2010 etterfulgt av full lansering i mars 2011. Med den versjonen hadde vi et solid fundament å bygge videre på, så selv etter at mange nye funksjoner har kommet til i ettertid, er mye av kjernen den samme.

Den nye versjonen hjalp også på antall nye kunder og omsetning, som nå økte med en dobling hvert år. Endelig kunne vi begynne å lønne oss selv mer enn bare til litt grøt og litt salt til den.

Ny plattform for fremtiden

Men, verden står jo ikke stille, hverken designmessig eller teknologisk. (Og takk for det, ellers hadde det jo ikke vært like gøy å drive i denne bransjen!)

Derfor begynte vi i 2016 på nok en omskriving. Denne gangen bestemte vi oss derimot for å lansere ny og oppdatert funksjonalitet fortløpende, fremfor å vente i 2-3 år til alt var ferdig. Iterativ og lean utvikling, som det så fint heter.

Så langt har dette bl.a. resultert i ny editor, direkte innebygget integrasjon med Mystore og 24Nettbutikk, APIer og ikke minst automatisering (fancy kalt “email marketing automation” på moderne norsk).

Designmessig har det dog vært litt sprik. Funksjonaliteten som fremdeles ble drevet av MailMojo versjon 2 har vært synlig, og skapt et litt kunstig skille mellom nye og gamle deler av programmet. Dessuten har aldri designet på de nyeste sidene vært helt fullført, så vi har gledet oss til å kunne fokusere mer på estetikken.

Tram-tram-tram-traaaaam: Så nå er det dermed en stor glede for meg å annonsere den største oppdateringen av MailMojo siden versjon 2.0!

Vi har gått over alle nyere sider og gitt dem en total oppussing med bedre struktur, layout og sprekere design. Mye funksjonalitet er også omskrevet og modernisert, mens det som gjenstår av eldre funksjonalitet er sømløst integrert med alle nye sider. På den måten er skillet mellom det gamle og det nye nærmest visket bort.

MailMojo anno 2018. Hurraz!

To the future – and beyond!

Men, vi er enda ikke heeelt i mål. Videre på agendaen står opppussing av siden med oversikt over e-postlister, å introdusere et nytt dashboard, forenkle segmentering, ytterligere forbedringer av editoren med mer.

I mellomtiden håper jeg det nye designet faller i smak, og gjør din bruk av MailMojo enda litt mer, ja, moro. 🎉