Blogg
Anders Elieson Steinlein
â
Det er 13 Är siden nÄ. Frode og jeg drev en IT-bedrift hvor vi gjorde alt fra Ä lage nettsider og nettlÞsninger til bygging av PCer og oppsett av nettverk.
Ja, vi var de klassiske nerdene fra gutterommet.
SĂ„ fikk vi henvendelser fra to kunder â separat, men ganske samtidigâ med spĂžrsmĂ„l om vi kunne anbefale et program for Ă„ lage og sende nyhetsbrev pĂ„ e-post. Da mĂ„tte det jo vĂŠre en god idĂ© Ă„ lage en egen lĂžsning i stedet?
Vi startet utviklingen av MailMojo i 2005, og vÄren 2006 sÄ fÞrste versjon dagens lys. Selv om fÞrste versjon var primitiv, uten segmentering og med en tekstbasert editor, oppdaget vi raskt at e-postmarkedsfÞring faktisk funker.
Sakte, men sikkert fikk vi stadig flere kunder. Selv om omsetningen i rene kroner og Þre var beskjeden, var omsetningen i 2007 mer enn tredoblet. Og vi lÄ an til Ä gjÞre omtrent det samme i 2008. Vi bestemte oss derfor for Ä satse for fullt. Vi sluttet i andre jobber og ansatte Stian, vÄr ansatte #1, som fremdeles er med oss den dag i dag. (Hvem vil ikke henge pÄ i et eventyr som dette?)
Stian fikk i oppgave Ä starte pÄ MailMojo versjon 2.0.
Det ble en total omskriving og redesign av hele programmet, inkludert introduksjon av mange nye funksjoner som en visuell editor, flere e-postlister og segmentering, detaljert statistikk og skalerbar infrastruktur for effektiv og trygg utsendelse av store mengder e-post.
Betaversjon av MailMojo 2.0 ble lansert i 2010 etterfulgt av full lansering i mars 2011. Med den versjonen hadde vi et solid fundament Ä bygge videre pÄ, sÄ selv etter at mange nye funksjoner har kommet til i ettertid, er mye av kjernen den samme.
Den nye versjonen hjalp ogsÄ pÄ antall nye kunder og omsetning, som nÄ Þkte med en dobling hvert Är. Endelig kunne vi begynne Ä lÞnne oss selv mer enn bare til litt grÞt og litt salt til den.
Men, verden stÄr jo ikke stille, hverken designmessig eller teknologisk. (Og takk for det, ellers hadde det jo ikke vÊrt like gÞy Ä drive i denne bransjen!)
Derfor begynte vi i 2016 pÄ nok en omskriving. Denne gangen bestemte vi oss derimot for Ä lansere ny og oppdatert funksjonalitet fortlÞpende, fremfor Ä vente i 2-3 Är til alt var ferdig. Iterativ og lean utvikling, som det sÄ fint heter.
SĂ„ langt har dette bl.a. resultert i ny editor, direkte innebygget integrasjon med Mystore og 24Nettbutikk, APIer og ikke minst automatisering (fancy kalt âemail marketing automationâ pĂ„ moderne norsk).
Designmessig har det dog vÊrt litt sprik. Funksjonaliteten som fremdeles ble drevet av MailMojo versjon 2 har vÊrt synlig, og skapt et litt kunstig skille mellom nye og gamle deler av programmet. Dessuten har aldri designet pÄ de nyeste sidene vÊrt helt fullfÞrt, sÄ vi har gledet oss til Ä kunne fokusere mer pÄ estetikken.
Tram-tram-tram-traaaaam: SÄ nÄ er det dermed en stor glede for meg Ä annonsere den stÞrste oppdateringen av MailMojo siden versjon 2.0!
Vi har gÄtt over alle nyere sider og gitt dem en total oppussing med bedre struktur, layout og sprekere design. Mye funksjonalitet er ogsÄ omskrevet og modernisert, mens det som gjenstÄr av eldre funksjonalitet er sÞmlÞst integrert med alle nye sider. PÄ den mÄten er skillet mellom det gamle og det nye nÊrmest visket bort.
Men, vi er enda ikke heeelt i mÄl. Videre pÄ agendaen stÄr opppussing av siden med oversikt over e-postlister, Ä introdusere et nytt dashboard, forenkle segmentering, ytterligere forbedringer av editoren med mer.
I mellomtiden hĂ„per jeg det nye designet faller i smak, og gjĂžr din bruk av MailMojo enda litt mer, ja, moro. đ
Relaterte artikler
Fyll inn din e-postadresse, sÄ er du i gang med Mailmojo om fÄ strakser.