E-postmarkedsføring er lønnsom markedsføring

Benedikte Kluge

Å føre noe til markedet er å gjøre potensielle kunder oppmerksom på at du har noe fint å selge til alle som har bruk for (eller bare lyst på) varene du tilbyr. Et slikt tilbud sprer seg sjelden av seg selv, så du trenger en budbringer for å annonsere din eksistens til kundene, der de måtte befinne seg.

Butikkfasade med masse gresskar

Foto: J P Valery

Hva er markedsføring og hva gjør den effektiv?

For deg som skal selge noe, er det i dag logisk å tilby varer på nett. Fysiske butikker har egne digitale utsalg, og noen går til og med over til rene nettbutikker. Andre igjen har aldri hatt noen lokaler, de driver utelukkende med nettbutikk.

De fleste tjenesteytere eller kommersielle virksomheter – alt fra eiendomsmeglere til konsertarrangører – kommuniserer også med sine kunder på nett, i tillegg til eventuelle andre kanaler. I alle fall burde de gjøre det.

Hva gjør digital markedsføring effektiv?

Tilstedeværelse

360 grader tilstedeværelse gjør at potensielle kunder har bedriften din «top of mind», med andre ord er gjenkjennelsesfaktoren høy når disse menneskene er i handlemodus. Og det som er kjent, er lettere å gripe til enn helt ukjente merkevarer.

Tilgjengelighet

Den digitale markedsplassen er dessuten tilgjengelig for alle, også dem som ikke har råd til å pryde JCDecaux-plakater i ukesvis. For nettbutikker er det kort vei fra kjøpsavgjørelsen til det faktiske kjøpet – gjerne bare et klikk. Sagt på en annen måte er markedsføring i digitale kanaler som skapt for konvertering.

Kost/nytte

Digital markedsføring er langt mer kostnadseffektiv enn mange andre kanaler, og egner seg derfor ypperlig for små bedrifter med begrenset budsjett eller one-person-band, der budsjettene nesten er ikke-eksisterende.

Effektmåling

Det er i de fleste tilfeller langt lettere å måle effekten i rene tall, som klikk, åpninger, besøk, salg osv.

En haug med sjetonger

Foto: Rawpixel

Hva gjør en kanal lønnsom?

Sånn, da burde tvilen være feid til side. Men «digital markedsføring» er heller ikke bare én ting. Ofte er det blogg og sosiale medier som seiler opp når folk hører «digital markedsføring». Klikkbare annonser og SEO er også gjengangere, i tillegg til siste skrik innen sosiale trender, om det er visuelt søk i Snapchat eller Instagram-historier.

Så det er kanskje selvsagt at e-post fremstår gammeldags og lite spenstig i dette selskapet. Men tenk igjen. For lønnsomhet er ganske sprekt, egentlig. Det å spare penger, eller å få mye igjen for liten innsats, er i alle fall ikke passé.

E-post er den kanalen som gir best tilbake for hver krone du investerer, også kalt ROI (Return of Investment). For e-postmarkedsføring ligger den på 3 800%. Jepp, du leste riktig. Det er som å sette 10 kroner i banken og få 380 kroner i rente på det.

Konvertering er det ordet som kanskje best beskriver hvordan du gjør en interessert om til en fornøyd kunde. Det er ingenting i veien med å komme med et knakende godt tilbud på bloggen eller i sosiale profiler, men det er ingenting som slår e-post når det kommer til konvertering.  Det er nemlig forskjell på det å få markedsføringsbudskapet sitt sett og hørt, og det å forvandle det til en handel.

Chat på en laptopskjerm

Foto: Rawpixel

Interaksjon, personlig relasjon og personalisering

Kundeengasjement er mer avgjørende enn noen gang. Enveiskommunikasjonens tid er ettertrykkelig forbi, og kontakt med kunder og brukere er blitt alfa og omega.

Mange kan tenke seg at interaksjon er noe sosiale medier legger bedre til rette for. De er tross alt en eneste stor dialog. Men dette er også det som gjør det vanskelig å få sin stemme hørt i disse kanalene. Samtalen utvikler seg hele tiden. Det gjør at mange utsagn vil gå mange hus forbi om de holder på med noe annet akkurat i dét du leverte ditt budskap.

Mange tiltrekkes av verdensomspennende plattformer som Facebook, nettopp fordi “alle er der.” Det stemmer at Facebook og tilsvarende sosiale nettverk har imponerende mange brukere. Men det er ikke bare der folk er. En rapport at mer enn 3,8 milliarder personer vil bruke e-post innen starten av 2019.

Litt konkrete tall om e-post og sosiale medier

I Norge er vi kjent for det som heter høy digital penetrasjon. Men før du bruker tid på å stusse over uttrykket, kan jeg wowe deg med at så mye som 93% av befolkningen mellom 16 og 79 år bruker e-post, mot 80% som bruker sosiale medier. Folk vet hvordan e-post fungerer, og selv om noen synes de får for mange e-poster, er det veldig mange som bruker det daglig. 90% av e-poster blir levert til innboksen, og dermed er det en kanal der du kan være temmelig sikker på at mottakeren i alle fall har sett beskjeden din.

I motsetning til sosiale medier, der risikoen er stor for at budskapet går tapt i mangfoldet. Dersom du ikke bruker penger på gjentatt promotering, vil bare 2% av dine fans på Facebook får med seg oppdateringen din i sin feed. Dette gjør at det er 45 ganger mer sannsynlig å nå frem med e-post.

Disse tallene betyr ikke at du ikke bør ha en tilstedeværelse på Facebook. Snarere at du ikke bør glemme «den gode gamle traveren», e-posten. Om ikke annet fordi 72% av publikum vil heller motta markedsføringsmateriell via e-post enn i sosiale media.

Par ovenfra som holder rundt hverandre

Foto: Guilherme Stecanella

Den viktige intimiteten

For deg er det også en fordel med såkalt asynkron kommunikasjon. Det betyr at du kan utforme innholdet i ro og mak når du har tid. For mottakeren gjelder det samme, de kan lese når det passer dem. Har du chat på Facebook, forventer besøkende at du svarer sånn temmelig umiddelbart. Forventningene til e-post ikke er det samme. Du kan planlegge tiden din bedre, og heller frede en time eller to til å gå gjennom eventuelle svar du har fått på nyhetsbrevene dine.

Og når du snakker med én og én mottaker i innboksen deres, har du større spillerom for å skape personlige relasjoner. Der sosiale eller profesjonelle medier, som Twitter og LinkedIn, er en slags offentlighet, er e-post en personlig samtale.

De 6 vanligste feilene innen e-postmarkedsføring

Last ned gratis PDF som lærer deg hvordan du unngår de 6 vanligste feilene som gjøres med nyhetsbrev

Personalisering og relevans

Personalisering blir viktigere og viktigere i markedsføringen, og har veldig stor innvirkning på konvertering og salg. En undersøkelse vist at over halvparten er mer tilbøyelige til å handle dersom de føler at de har en personlig opplevelse.

Med e-postmarkedsføring er personlig tilpasning lekende lett sammenlignet med en del andre kanaler. Du kan flette inn personlige data som navn og har muligheter til å sende utvalgte tilbud basert på kjøpshistorikk.

Og den personlige tilpasningen går hånd i hånd med følelsen av aktualitet. Det å holde budskap og innhold relevant er supermegaviktig. 38% sier at gode tilbud er hovedgrunnen til at de abonnerer på nyhetsbrev. 67% av de som avslutter abonnementet sier at grunnen er at de mottar for mange irrelevante e-poster.

Når du har et tillitsforhold med dine mottakere, er det nesten ikke grenser for hvor verdifull e-postlisten din er. Den kan du gjenbruke mange ganger, og selge nye produkter eller dele informasjon på en målrettet måte. Du styrer kommunikasjonen til mennesker som aktivt har sagt seg interessert i å høre fra deg. E-postlisten din tilhører deg. Det betyr at ikke trenger å bla opp på nytt hver gang du ønsker å nå ut til de samme menneskene, som på f.eks. Facebook.

Gruppe smilende mennesker som ser på en smarttelefon

Foto: Rawpixel

Grunnlaget for vellykket e-postmarkedsføring

Felles for all markedsføring er at du får igjen for den innsatsen du legger inn. Tidligere nevnte ROI (det du får igjen for hver investerte krone) avhenger av flere ting. For å maksimere den for e-postmarkedsføring er det et par ting som er lurt å merke seg:

  • Send ofte (ofte er dette oftere enn du tror).
  • Send jevnlig.
  • Bruk emnefeltet godt.
  • Sørg for at innholdet er relevant (denne henger nøye sammen med punktene over).
  • Segmenter godt. Jo mer avgrensede mottakergrupper, desto enklere å sende relevant innhold oftere.
  • Sett utsendelser på automatikk, for eksempel med velkomstsekvenser til nye prospekter eller kunder.
  • Bruk tid på å bygge e-postlisten din med nye, relevante prospekter.
  • Sist, men ikke minst, unngå de vanligste feilene (PDF til nedlasting).
Kjæreligheter på pinne sortert etter farge

Foto: Amy Shamblen

Billigst, enklest og mest treffsikkert – hva venter du på?

Konklusjonen er ganske åpenbar. Når små bedrifter (men også store, kjente merkevarer) skal velge hvordan de skal markedsføre seg på nett, er e-postmarkedsføring helt i topp.

Nyhetsbrev og annen innholdsdrevet markedsføring på e-post skaffer nye interessenter, bygger dype relasjoner og gir god konvertering. Du har kontroll på både mottakere, innhold og statistikken, så du enkelt kan gjøre forbedringer der du ser det trengs.

Det føles kanskje overflødig å nevne, men e-post er også et medium som er godt tilpasset den mobile konsumenten. Det er dermed likegyldig hvor mottakeren befinner seg. Med e-post kan du lede dem dit du vil at de skal gå – til en nettbutikk, en blogg eller til og med en Facebook-side – for å møte og handle med deg.