Effektiv bruk av landingssider

Benedikte Kluge

En landingsside er en side med høyfokusert innhold som skal sørge for å forvandle oppmerksomheten til den som lander der, til handling. Ved å holde innholdet krystallklart, får du besøket ditt til å konsentrere seg om de riktige tingene. Og overtalt dem til handling.

Bruk landingssider til å gjøre business ut av besøk

Hva slags handling du oppfordrer besøket til å gjøre, kan variere. Eksempler kan være:

  • Å kjøpe et produkt
  • Å registrere en brukerkonto
  • Å melde seg på e-postlisten din
  • Å underskrive en kampanje
  • Å gi en donasjon

Og så videre. Det er til dette landingssiden er det perfekte verktøy. Her tar du alle distraksjoner ned til et minimum og legger heller vekt på virkemidler som overbeviser besøket ditt.

Besøket havner på landingssiden fordi du har gjort en jobb for drive trafikk til siden via målrettede annonser på f.eks. Facebook, Instagram, LinkedIn eller lignende. Landingssider gir helt klart best resultat, dersom besøket allerede har en forventning om hva de får.

Skjermbilde av en landingsside

Bruk det du har gode argumenter

Den flakkende oppmerksomheten på nett

Konsentrasjon på nett er blitt nesten umulig. En konstant strøm av oppmerksomhetskrevende innhold og mulige lenker og knapper å trykke på. Vi har vel alle opplevd at vi plutselig sitter og ser på en video, som slett ikke har noe med det vi egentlig gikk på nett for å gjøre…

Derfor gjør du besøket ditt en tjeneste ved å bare servere ett budskap – et klart og konsist et – som gjør det rasende enkelt å skjønne hva som er ønsket.

Derfor har landingssidene som oftest begrenset innhold, poengtert tekst og én, stor knapp eller tydelig lenke. Ingen menyer, ingen andre lenker som leder besøket ut igjen til den store verdensveven.

37 eksempler på gode emnefelt for inspirasjon

Visste du at 47% av mottakere åpner e-post kun basert på emnefeltet? Last ned disse eksemplene og bli inspirert.

Ta frem de beste overtalelsesevnene dine

Bruk tid på å forme budskapet på landingssiden. Det er ikke her du skal verken overlesse med informasjon eller forvirre med flere konkurrerende budskap. Bygg opp argumentasjonen og få besøket ditt til å klikke.

  • En fengende overskrift får umiddelbar oppmerksomhet
  • Liste med fordeler og egenskaper (hva den besøkende, snart kunde, får ut av dette)
  • Fascinerende aspekter eller elementer som pirrer nysgjerrigheten og får den besøkende til å ønske seg det du tilbyr
  • En tydelig handlingsdriver (call to action) som gjør det klart hva folk skal gjøre
  • Noen knakende gode referanser (testemonials) hvis du har. Det viser både ekspertise og pålitelighet.
Skjermbilde av landingsside for 24Nettbutikk

Landingsside hos 24Nettbutikk

Hett tips: design betyr noe

Det finnes en del gode og mange ikke like gode landingssider der ute. Og hva som kvalifiserer til toppkarakter er uansett avhengig av hva du driver med (og hensikten med landingssiden). Her er noen eksempler på ting som fungerer godt:

1. Varier fra ditt vanlige nettside-design

Fjern alle distraherende detaljer, men behold gjerne fargepalett og andre gjenkjennelige designelementer. Poenget er at de besøkende ikke skal bruke mye tid på å lure på om de har havnet “hos noen andre”, men samtidig forstå at denne siden er et helt spesielt sted på nettsidene dine.

2.Gode bilder å kjenne seg igjen i

Det finnes en hel rekke ting du kan vurdere når det kommer til bildebruk, men det er ofte lurt å ha med mennesker når du viser frem tjenester til mennesker. Enkelt som pai. Bilder gir dessuten en optisk motvekt til teksten din, og fremhever budskap og handlingsdriver enda bedre.

3.Vis, ikke forklar

Om det gir mening, vis hvordan tjenesten din løser et problem, snarere enn å forklare eller beskrive det. Her er et eksempel fra Muzzle, som fjerner varslinger når du deler skjerm med andre.

Skjermbilde av landingsside for Muzzle

Muzzle viser hva du unngår ved å bruke deres tjeneste

4. Ulike landingssider til ulike segmenter

Inkluder i teksten hvem dette er midt i blinken for, så besøkende fra dette segmentet umiddelbart identifiserer seg.

5. Ta farger til hjelp

Bruk ulike farger for å skille den hovedsakelige handlingsdriveren og evt. støtteinformasjon som den besøkende kunne tenke seg for å ta avgjørelsen. Her er et eksempel fra Airbnb

Skjermbilde av landingsside for Airbnb

Airbnb viser dessuten hvor mye du kan tjene på ditt sted

6. Gjør landingssiden responsiv

I dag er det så mange som rundt 77% leser e-post på mobil, og ingenting tyder på at de har tålmodigheten til å zoome for å klikke seg videre.

7. Legg inn et relevante verktøy

Et eksempel kan være dersom du tilbyr refinansiering, og legger inn en kalkulator på landingsside. Dermed kan besøkende regne ut hva de kan få låne hos deg. Her fra Banknorwegian.

Skjermbilde av landingsside Bank Norwegian

Litt mer omfattende, men samtidig enkelt å søke om lån

Hvor finner jeg de beste hjelpemidlene?

Gratis sjekkliste for e-postmarkedsføring

18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje

Det finnes mange muligheter. Du kan sette opp en “hemmelig” side på ditt eget nettsted, altså en side som ikke er søkbar eller mulig å finne i navigasjonen. Ulempen her kan være at systemet tvinger deg til å nettopp inkludere den navigasjonen du for all del bør unnvike.

Et annet og bedre alternativ er å opprette en egen landingsside på tjenester som Instapage eller Unbounce, der du for eksempel enkelt kan samle e-postadresser rett til MailMojo eller andre ønsker du har.

Oppsummert vil landingssider være en enkel og fokusert hjelper for å få flere besøkende til å gjøre det du vil at de skal gjøre. Det enkle er som kjent noen ganger det beste: Én landingsside, ett mål og et positivt resultat.