Blogg

MailMojo 2 sniktitt: Forbedret malsystem

Stian Prestholdt

Stian Prestholdt

Denne artikkelen er fra 2009, gamle dager å regne på nett, og vi har utviklet malsystemet og verktøyet for å lage og sende nyhetsbrev opptil flere ganger siden denne gang.
Dette er første innlegg som beskriver mange av de nye mulighetene i MailMojo 2, som forventes lansert i løpet av høsten. Følg oss gjerne på Twitter for å holde deg oppdatert.
Malsystemet i dagens MailMojo er noe begrenset — man kan bare definere et felt for innlegging av innhold, og oppbygning av maler gir liten veiledning underveis. Dette har vi valgt å gjøre noe med.
Maloppbygningen i MailMojo 2 har derfor fått en kraftig oppussing med en mye mer brukervennlig editor, og mye av funksjonaliteten etterspurt av brukere har blitt lagt til. Man kan nå legge til felt som gjør det mulig å legge inn innhold på flere steder.
Med denne funksjonaliteten blir det enklere å skrive nyhetsbrev med mer kompleks layout, for eksempel dynamisk innhold over flere kolonner.
Tre rader med blanke post-it-lapper

Foto: Kelly Sikkema

Nye mal-elementer

Vi har også innført en rekke nye «mal-elementer». Et av disse mal-elementene gjør det mulig å ha friforms innholdsfelt som kan fylles med både bilder og tekst. «What You See Is What You Get»-editor for enklere utforming av innhold. Dette elementet kan være flere steder i malen hvis det er ønskelig. Man kan også lage noe som gir en fastere, mer bestemt struktur, ved å legge til noe som vi har kalt «snippets».
Snippets åpner for muligheten til å repetere innholdet i en HTML blokk. Et eksempel er en HTML blokk for en nyhetssak, med en overskrift, kort tekstparagraf og et bilde. Hvis du vil ha flere nyhetssaker, kan du nå lett repetere dette feltet så mange ganger du vil. Du kan endre overskift og innhold for hver nyhetssak uten å manuelt måtte gjenta strukturen.

Helt ny editor

For å gjøre prosessen med å lage maler enklere, har MailMojo 2 en helt ny mal-editor. Den sørger for enkel utvikling av maler direkte i MailMojo. Editoren har en fargefremheving av HTML-elementer så vel som MailMojo sine egne mal-elementer, hvor du enklere kan oppdage elementer som ikke har blitt lukket ordentlig. Vi har også lagt de nye mal-elementene lett tilgjenglig i toppen av editoren, for enklere tilgang.
Til slutt vil malen gå gjennom en valideringsprosess før den kan brukes i en utsendelse. Etter en mal har blitt validert, vil du få tilbakemeldinger på hva som er feil og/eller eventuelle forbedringer/tips til HTML-koden. Eksempler på dette vil være å sørge for at alle bilder som brukes eksisterer og at avmeldingslenke er riktig plassert. På den måten kan vi sikre mot typiske feil og hjelpe brukeren videre i riktig retning.

Kom i gang helt gratis

Fyll inn din e-postadresse, så er du i gang med Mailmojo om få strakser.
Mailmojo

© Mailmojo AS, 2006–2024. Org.nr. 932 054 787 MVA.

hei@mailmojo.no21 42 30 30